Grauwe ganzen in vlucht

Grauwe ganzen in vlucht

dinsdag 26 mei 2015

Dalfsen

Afgelopen Pinksterweekend hebben we met de familie van Yvonne in Dalfsen op camping Starnbosch gestaan. We stonden op een kampeerplek in het bos en elke ochtend werden we om circa 05:00 uur gewekt door een prachtig maar ook wel luidruchtig vogelconcert.
Genoeg reden om 's morgens vroeg te gaan wandelen. De zon kwam prachtig op en gaf vele mooie doorkijkjes.


Uiteraard vele vogels gezien en gehoord. De tofste ervaring was dit keer echter de ontmoeting met vossen. In eerste instantie zag ik al een vos rond een boerderij lopen. Even later midden in het bos zag ik beweging achter wat struiken. Het bleken vossen te zijn bij een vossenburcht.
Eerst maar even een zoekplaatje... vind de vier vossen.

Even later vanaf de andere kant de vossenburcht opnieuw benaderd. En na een paar minuten geduld kwamen twee jonge vossen even polshoogte nemen. Supertoffe ervaring om zo met elkaar oog in oog te staan! Thanks vosjes!


En nog eentje in vol formaat met jeugdige overmoed.

Weer wat verder in het bos kwam ik een ree tegen. Ze maakte een blaffend geluid wat best heftig over kwam in zo'n verder rustig bos. Ik vermoed dat ze jonkies had die ze hiermee waarschuwde voor die vreemde kerel midden in haar huiskamer.


Op de laatste dag attendeerde John mij op een spechtennest op nog geen 200 meter afstand van de tent. Na wat geduld heb ik ze leuk vast kunnen leggen. Als eerste kwam vader specht met een bek vol lekkernijen voor zijn kroost.
 

Kiekeboe naar binnen
 en kiekeboe naar buiten


Even later kwam moeder specht aanzetten met een verse libelle. Je kunt zien dat het een vrouwtje is omdat ze geen rood vlekje in haar nek heeft.


Wat is de natuur toch mooi. Om van te houden...


1 opmerking: