Grauwe ganzen in vlucht

Grauwe ganzen in vlucht

zondag 7 december 2014

goudhaantje op bezoek

Afgelopen drie dagen 'logeert' er een goudhaantje in de tuin. Hij is vooral vriendjes met een pimpelmees en ze vliegen elkaar regelmatig achterna. Een goudhaantje fotograferen blijkt nog niet zo eenvoudig...

Vogels fotograferen vind ik al moeilijk en ik heb bewondering voor al die prachtige foto's in boeken en op internet. Daar zal veel geduld, geluk en natuurlijk vakmanschap voor nodig zijn.

Een goudhaantje is naast het kleinste vogeltje van Nederland echter ook nog eens heel rusteloos. Hij hipt voortdurend van takje naar takje en de autofocus heeft vrijwel geen tijd om scherp te stellen. Daar tegenover staat dat hij weinig schuw is dus mijn gedoe onder hem boeit hem geloof ik niet zo. Een klein half uurtje foto's nemen leverde mij circa 40 foto's van onze struiken en bomen op... maar zowaar toch ook nog een paar lucky shots waarbij ik hem toch even in beeld had.

Op de foto zie je goed zijn kenmerkende 'hanekam'. bij zijn neefje het vuurgoudhaantje is deze meer oranje van kleur.

Onderstaand zoekplaatje is illustratief voor de meeste foto's. Je ziet een stukje maar moet er nog naar zoeken ook...

Desalniettemin vind ik het natuurlijk heel leuk om dit kleine logeetje al een paar dagen in de tuin te hebben. Wat mij betreft mag hij intrekken maar ik verwacht dat hij heel binnenkort weer de kuierlatten neemt...

2 opmerkingen:

  1. Ha die Sander,

    Leuk verhaal weer, zoals altijd! En mooie bijpassende foto.
    Maarrrrrruh, dat goudhaantje in jouw tuin lijkt toch wel verdacht veel op zijn neefje....

    Grotjes, PP

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oeps, inderdaad een vuurgoudhaantje :-)
      En bedankt voor je compliment.
      hgr Sander

      Verwijderen