Grauwe ganzen in vlucht

Grauwe ganzen in vlucht

zondag 27 maart 2016

Voorjaar - Pasen - Nieuw leven

Op deze eerste paasdag een blogje met foto's van nieuw leven en het voorjaar. Ik geniet enorm van het voorjaar. Elke week is er wel iets nieuws te zien. Eigenlijk zou je gewoon een maand vrij moeten nemen om alles te volgen... Het gaat nu echt snel. Zo komen de Afrikagangers weer terug, Gisteren zag ik een eerste groepje boerenzwaluwen over het water van de Goudse Hout scheren. In de tuin vliegen traag de eerste hommels en op sommige velden kleurt het prachtig geel van het speenkruid en paars van de hondsdraf en paarse dovenetel.

Vorige week tijdens een fietstochtje door het Beijersche kwam ik deze groep uitgelaten lammetjes tegen. Ze hadden het duidelijk reuze naar hun zin! Mooi nieuw leven en voorjaar gevoel voor mij.

Jippie!

Je hoort de laatste weken steeds meer vogels zingen. Territorium bepalen, aandacht trekken van de dames, reden genoeg voor een prachtig concertje vanaf een boomtak.
En wie wil er nou niet zingen voor zo'n mooi vrouwtje?

Op het water wordt ook druk gebaltst. Dit was op de Meeslouwerplas (naast de Starrevaart)

En ook deze jongens maken zich mooi voor de dames.

Met een beetje fantasie zie je er een hartje in...


Hét geluid van het voorjaar is voor veel mensen de roep van de grutto.
Poetsend en rustend op een veilige plek

Naast de grutto mag de Kievit niet ontbreken. Met hun halsbrekende toeren vind ik ze op z'n minst net zo leuk om te zien buitelend in de lucht boven de weilanden. Onderstaand heb ik ze gefotografeerd op de Starrevaart.


Ik sluit af met twee eenden op hun paasbest! De Pijlstaart en Slobeend gebroederlijk naast elkaar. Wat zou je krijgen als ze samen kleintjes krijgen? Slobstaarten? of Pijleenden? Van een collega hoorde ik pas geleden dat ze een kruising tussen een kip en fazant een fazip noemen...
Fijne paasdagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten